Listopad 2011

Arabská noc - ta, která nedá spát

23. listopadu 2011 v 0:40 | Skřítě |  Můj kulturní deník
22. 11. 2011 jsem si s kamarádkou zašla na představení Arabská noc do Moravského divadla v Olomouci. Zážitek, který mi ten večer dal byl pro mě jistě nezapomenutelný. Nu, posuďte sami, kolik dojmů jsem si z něj odnesla :-)
Je podvečer. Opona pomalu stoupá, z hlediště prosvítají záblesky, jsou vidět chodidla, paže a postupně celé postavy mužů a žen zavěšených v průhledných bednách nad jevištěm. Ta akvária visí na lanech a postavy v nich zaujímají nehybné postoje. Z jejich výrazu nevyčtete nic. Až náhle se první z postav rozhovoří...

Jekyll a Hyde v Brně aneb nesmrtelný Gazdík

18. listopadu 2011 v 16:09 | Skřítě |  Svět muzikálu & my darlings
17. 11. 2011, 14.00, Brno, Městské divadlo, generální zkouška muzikálu Jekyll a Hyde


Sál je plný lidí. Na jeviště přichází ředitel muzikálové scény MDB, Petr Gazdík. V ruce třímá mikrofon a usmívá se. Vítá nás na představení, které bezprostředně předchází slavnostní premiéře. Podotýká, že na toto představení nesmějí kritikové, protože herci ještě mají možnost jej v průběhu dolaďovat. Předem omlouvá případné nedostatky. Zbytečně. V dokonale padnoucím smokingu vzápětí představuje publiku své lepší já - doktora Jekylla. Seznamujeme se také s jeho nastávající ženou (Hana Holišová), která během představení vystřihne pár povedených, i méně povedených (příliš vysoko položených) partů (což je vzhledem k jejím pěveckým schopnostem překvapivé, jindy zpívá na jedničku). Ostatní ženské postavy zpívají naprosto bez chybičky a nebýt příliš hlasitého ozvučení mikrofonu prostitutky Lucy, byly by výkony ženských protagonistek bez poskvrnky. Podtrhla bych především pěvecký výkon Jany Musilové a Viktórie Matušovové. U mužských představitelůhlavních i vedlejších rolí je tomu nejinak. Oceňuji především úžasný hlas Lukáše Vlčka, Jirky Macha a pochopitelně zejména samotného Petra Gazdíka, který v obou rolích naprosto exceluje. Až na jednu chvíli, kdy příliš křičel a"prskal do mikrofonu" mu bylo výborně rozumět, hlasově i pohybově nádherně vyjádřil proměny svého já. Scéna byla naprosto dokonalá. Skvělé přechody partů, naprosto výstižné a esteticky velmi dobře volené kulisy a celé to výborně dokresloval mistr osvětlovač. Jako mi jindy vadí neonová světla a některé typy osvětlování scény, tady jsem si vychutnala každý detail. Světlo nádherně korespondovalo s vyjádřením obou částí osobnosti hlavní postavy, umně napomáhalo vykreslení hloubky prostoru a podtrhovalo celkovou vizuální atmosféru scény. Zároveň bych ráda zmínila projekce, které byly promítány na průhledné plátno v čele scény. Jednalo se o obrázky z denního tisku, kde se psalo o vraždách, které Hyde spáchal. Impozantní byla také projekce vlaku, který přejel nebohého Lorda Savage (sympatický mladík Lukáš Janota). Také hudební složka byla dokonalá. Živý orchestr se opět vyznamenal a podtrhl už tak skvělé pěvecké výkony. Co se týče pohybu a choreografie, ani k ní nemám žádné větší výhrady, ba naopak. Herci se pohybovali synchronizovaně, byli sehraní a pohybem dokázali vyjádřit to, co měli. Není divu, že konec představení byl korunován potleskem ve stoje.



Milé detaily:

Scéna pohřbu, kdy deštníky výmluvně vyjadřují"uplakané" anglické počasí, krákají havrani a v pozadí vše rámují kulisy Londýna. Krásně scénicky vyjádřené prostředí chudinské části města.

Slovní komika, mnohdy opravdu velmi vtipné narážky a obraty, (výsměch nafoukaným zbohatlíkům atd.).

Dokonale sehrané scény potyček a vražd (ne, že bych se v takových věcech vyžívala, ale ocením, když skoro nepostřehnete, že se jedná jen o náznak).

Práce s kulisami - opravdu mě zaujalo, že herci odcházeli tam, kam bych si představovala, že by měli odejít, například v davových scénách byl jistý řád, žádný chaos, kdy člověk neví, kam dřív koukat, protože každý dělá něco jiného a jde někam jinam a člověk to nemůže pojmout jako celek. Ráda se při představeních soustředím na detaily, ale ostatní prvky při tom nesmí působit rušivě, což se tu nedělo. Také oceňuji pohyb na pohybujících se kulisách apod. Je to náročné a přitom velmi působivé.

Boj Jekylla s Hydeem - dokonalé… pohybově i pěvecky.

Zrcadla, hořící pracovna a promítaná lebka se světelným podkreslením ve fázi nejvyššího bodu šílenství - opravdu nápadité, až misteriózní prvky.

Zakrvácená košile jako symbol provedené vraždy a"krev ve zkumavce"….i takové detaily se cení. Je vidět, že inscenace s publikem nehraje hru "diváku zapoj představivost."

Melancholický zpěv Hydea a jeho "procitnutí" po vraždě prostitutky.

Výborný překlad!!!

Co se mi nelíbilo:

Hydeův klobouk, neviditelné kousnutí na rameni prostitutky (i když je možné, že to bylo tou patnáctou řadou, na předesílané "těžké zranění" to však opravdu nevypadalo), chyběla mi nějaká hlubší píseň vztahující se ke smrti hlavního hrdiny… ani jsem si nestihla pobrečet. Místy příliš hlasité nazvučení (viz výše). Podivný útěk lorda Savage od manželky před jejím zavražděním. Postrádala jsem malinko něžnější tón hlasu Jekylla při jeho závěrečném souboji (konfrontaci) s Hydeem ve "společné" písni, ta ale jinak byla opravdu dokonalá.

Představení hodnotím na devadesát procent a jeho návštěvu vřele doporučuji!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------